4 projecten

B1 Het Bando-project

Dit is een idee voor een grootschalige kunstvernieuwing en waarbij het accent ligt op de samenwerking van 4 verschillende kunsten.

geschiedenis va dit idee:

  • Dit idee is geboren vanuit de gedachte dat de verschillende kunstgroepen waaronder te verstaan: beeldende kunst, dans, muziek en toneel te veel neigen om in ego-eilandjes te manivesteren. Werkelijke directe samenwerking is hen veelal vreemd, maar is volgens mij toch een zeer belangrijke toevoeging om sterker een belang van kunst in de samenleving naar buiten te gaan brengen. Vanuit kindsaf aan ken ik een grote belangstelling voor alle 4 vormen van kunsten. Mijn vader zat als beroepsmuzikant in een groot symfonie-orkest, mijn belangstelling tot bewegend poppenspel kon al heel snel gewekt worden. Ik ken de fascinatie van draaiorgels tot aan verhalen over tot leven gekomen poppen, maar ook een zeer sterke fascinatie naar de dans  die je met elkaar kan doen. Als kleuter was ik helemaal verkocht voor het zogeheten volksdansen waarbij ik ging houden van klanken uit vergelegen gebieden en om me hier dan op te gaan bewegen. Dans is voor mij samen bewegen en niet voornamelijk in j eentje op de solotoer willen gaan.
  • Een zondermeer zeer belangrijke beweging was de kennismaking met verschillende poppentheaters of de visualisatie van andere werelden bijvoorbeeld door de Leeuwardense Kunstenaar Jan Stroosma die in zijn etalage in de Kruisstraat altijd diverse ruimtevaart schepen wist te verbeelden. Als tiener werd ik hier zeker naar toegetrokken.
  • Ook is van groot belang geweest mijn kennismaking met de voormalige theatergroep DIN, Een educatief danstheater dat scholen langs ging en een voor mij zeer aansprekende voorstelling wist te maken. Voor mij was dit de perfecte verbinding tussen techniek en danskunst. Ik heb hier gezien hoe de meeste dansers wilden hunkeren naar solocarrieres die ik zelf nooit op de eerste plaats wilde stellen. En ik zag hoe verschillende dansproducties tot stand konden komen door een fout gebruik van technische mensen die voor mij te weing feeling hadden met dans.
  • Voor mijn 18e verjaardig wilde ik en toneelcursus op mijn verjaardag en heb die gekregen. Ik speelde uiteindelijk als toneelspeler in het zogeheten Vliegend Team in wijken van de stad Leeuwarden, iets waar ik zeker goede herinneringen aan ken. later heb ik nog lessen gevolgd in het kleine dorpje Stiens van een goede docent uit Utrecht die een regiecursus gaf. Friesland kent een rijke toneeltraditie en toneelspelen was mij dus in Friesland niet onbekend. De vader van aangetrouwde familie was buiten zijn beroep als vleeshandelaar, regisseur bij de zeer bekende Leeuwardense toneelvereniging Tryater. Zijn vrouw die ik nog wel eens in Drachten heb opgezocht was ook een groot opera en operette liefhebber en heeft me nog eens kunnen vertellen uit welke opera dat leuke opera-liedje van Dorus kwam (de factotum) Naar aanleiding van haar tip ben ik toen op zoek gegaan naar de barbier van Sevigla op de Waterlooplein-markt. Maar helaas, ik kwam met de verkeerde barbierversie thuis. Of verkeerde? Eigenlijk was die versie nog veel mooier dan de Rossini versie en uiteindelijk heb ik met deze versie een straatoperaproductie kunnen verwezelijken. Ik vond uitsluiting met Dramaturg Peter Lintelo, vormgeefster Leni Lintelo/Spekman en diens dochter actrice Annelene Lintelo, met wie ik vervolgens 15 heb samen gewoond.
  • Ook moet ik vernoemen de betrokkenheid met verschillende scenografiedocenten die ik aan de kunstacademie heb gekend. Dit waren o.a Els Salemons, Jannie Donkers en Arno Verhoeven. Vooral de eerste 2 waren een geweldige stimulans voor mij om tot nader onderzoek te kunnnen gaan. Ik maakte op de academie mijn eigen poppenvoorstelling en kwam via Janny Donkers in contact met het voormalige Mickery theater.
  • Via het Amsterdamse Mickery theater kreeg ik met een brede opvatting omtrend het begrip theater. Het was niet alleen maar die schouwburg, maar ook de gang naar het theater en het gebeuren of de beweging die zich in de hele wereld voort deed. Dit heeft me geweldig geinspireerd en het werd me hoe langer hoe meer een vaststaand feit dat samenwerkeing de enige oplossing kon zijn om sterk naar buiten te komen. Ik introduceerde uiteindelijk een levend mensergerjeniet-spel bij het Mickery theater, een project dat ze helaas niet hebben willen honoreren. De directeur Michel Bezem had me laten weten dat soortgelijke initiatieven al eerder waren uitgeprobeerd zoals door iemand als de Haagse Erik Vos. Inmiddels nu met pensioen heb ik hem nog mogen spreken en een mooi boek van hem cadeau kunnen krijgen.
  • Een andere inspiratie die ik via Mickery kreeg was de Italiaanse groep " La Gaya Sciensa "  uit Rome, die zij naar de Meervaart in Amsterdam haalden. Het resulteerde in een contact met mij en deze groep die helaas toen inmiddels uit elkaar waren gegaan.

De oganisatie

 

Ik wil du organsieren dat er wordt samen gewerkt en wil dat doen door 4 verschillende kunstenaars vanaf het begin te laten samenwerken. Dus niet meer de kans zullen krigen om te veel in ego-wereldjes te gaan wegschieten. Er zijn volgens mij dus al veel te veel egootjes en eenlingen die de wens alleen maar kennen op solo te gaan en niet meer echt ten dienste willen staan van anderen. Om dit werkelijk te verwelijken stel ik voor dat 4 kunstenaars met elkaar een tijdje samen gaan wonen en samen gaan werken. Juist de allerdaagse activiteiten zullen van belang zijn in de totstandkoming van beeldende producten. Het is een soort setting waarbij er gedurende een bepaalde periode wordt gewerkt aan verschillende beeldende producten. Bandoproducten. Zij worden aangespoort om zelf achter presentaties te gaan zitten of mensen aan te gaan trekken die dit voor hun kunnen verzorgen tegen redelijke prijzen. Basis zijn een aantal opdrachten die men met elkaar zal gaan uitvoeren en waarbij de opdrachten wekelijks een evaluatie zullen opleveren. Er zal opgetreden worden in openbare gebeouwen en in verschillende pedia aan wie zij ons aan zullen gaan bieden. Ik stel mijn huis beschikbaar voor het samenwonenen van de verschillende kunstenaars. Dit is een 3 kamer appartement met een groot souterain/ atelier waar geoefend kan worden.

voorts is het de bedoeling van stichting Bando om door het hele land verschillende initiatieven op te gaan starten. Deze groepen zullen dus in eerste instantie georganiseerd worden door stichting Bando en van verschillende istructies om werkelijk tot samenwerking. De kosten voor deze projecten moeten aantrekkelijk blijven en niet te veel kosten. De belichaming van stichting Bando moet er echter wel door bekostigd kunnen worden en er moet een kleine bijdrage van 10% ten goede aan de stichting Bando komen.

 

voor deze organisatie zoek ik dus nog verschillende initiatiefnemers

Mensen die zowel inhoudelijk als uiterlijk de ruimtes zullen kunnen gaan inrichten en administratief kunnen zorgen voor een goede en stabiele basis,

mogelijke vormen van inkomsten:

  1. optredes op straat
  2. optredes in het theater
  3. inspringen op lopende jaarfeesten en hier verandering op aan brengen in samenwerking met grote winkelketens
  4. bijdrage leveren aan sociale ontmoetingsplaatsen tegen een kleine wintstmarche
  5. het organiseren van workshops in de gemeenschap
  6. mogelijke participatie voor tehuizen, ziekenhuizen op herstellingsoorden waar men vermaak kan bieden

B2 Maistro - Filippijns Cultureel restaurant en ontmoetingsplaats

Een alternatief Filippijns restaurant  in Den Haag.

De Filippijnen zijn volledig onbekend in Nederland en ik wil een Filippijns cultureel restaurant  gaan beginnen in Den Haag.

Den Haag heeft de pretentie om culturele hoofdstad te gaan worden en vanuit deze gedachte wil ik er zeker op in kunnen springen. Het maakt me daarbij niet uit of ze dat inderdaad zullen worden of niet.

Het plan is dan om iedere maand een nieuw Filippijns thema de aandacht te geven.

 

Hierbij te denken aan de volgende mogelijke actieviteiten:

  1. De Filipijnse dans
  2. Jose Rizal -dagen (uitermate bijzondere nationale held, kunstenaar, schijver, destijds 18 alen-sprekend, dokter, dichter verzetstrijder)
  3. Karaoke kagen
  4. Filippijns delicatessen concours
  5. Recycle art in dit restaurant door "Stelten"  die hier voorstellingen en verschillende demonstraties zal kunnen gaan houden

Het lanceren van alle mogelijke culturele activiteiten van de Filippijnen

Er bestaat een directe verbinding met de Filippijnen waardoor er regelmatig de aandacht kan gaan naar Filippijnse kunstenaars. Te denken valt hier ook aan een digitale tentoonstelling van Filippijnse kunstenaars waarbij er ook wekelijks performans te zien zullen zijn van diverse Filippijnse kunstenaars. Dit alles wordt georganiseerd door de stichting Bando in de Filippijnen en dient te worden bekostigd door misschien een wekelijks culturele kijkkast waar de Filippijnse kunstenaars zich laten zien en zichzelf voorstellen.

Dit zelfde project wil stichting Bando ook op gaan starten in de Filippijnen. Mensen die misschien uiteindelijk in het groot met elkaar kunnen gaan corresponderen via skypy of Yahoo messanger.

Je moet je voor gaan stellen dat een karaoke sessie life gaat worden uitgezonden. Er bestaat een directe verbinding op een groot scherm in een van deze ruites. Theater PHILIPPINO SKYPE  of  Theater PHILIPPINO MESSENGER  af te wisselen met verschillende visuele atracties van de verschillende profiders. Deze providers mogen persoonlijk aangeschreven worden om de projecten mede te gaan sponsoren, De concurentiestrijd van de verschillende aanbieders is hierbij een aantrekkelijk gegeven.

B3 BEP In beperkte maten

Aandachtstekort project: IN BEPERKTE MATEN is een project om te kunnen voorzien in een grote behoefte in de Nederlandse samenleving.

De meeste Nederlanders zullen wel gehoord hebben van de bekende aandachtstekort-stoornis die bestaat onder de naam ADHD

Het woord aandachtstekort zegt het dus al: Er is een ernstig probleem van aandachtstekort in Nederland aan de hand. Wanneer we ons bedenken dat veel mensen tegenwoordig amper hun buren kennen en laat staan iemand met een beperking, dan mogen we rustig stellen dat we hier aandacht aan moeten gaan schenken. We verplaatsen ons dus met name ook in achterstands wijken, waar de nood het meest urgent zal zijn. Dit betekend dus ook GRATIS TOEGANG  tot deze locaties. Het zal niet gerund moeten worden door horica leveranciers, maar meer door de sociale voorziening die meer efficient en effectief te werk zou kunnen gaan.

Wanneer de Metro en de Spits GRATIS kunnen zijn, moeten wij dat ook kunnen zijn. Hiervoor kunnen we dan een speciale sponsorkamer gaan inrichten. Reclame aan gaan bieden als vermaak. Met reclame gaan spelen en uitvinden op ongebruikelijke maar artistiek verantwoorde wijze.

Onze doelgroeg

 

Onze doelgroep zijn dus alle mensen met beperkingen die elkaar willen ontmoeten op verschillende vlakken. Er kan dus ok gelijk een sociale werkplaats aan gekoppeld worden die mensen van zinvolle bezigheid kan voorzien en die tevens een zinvolle dagbesteding kan in gaan houden. Te denken is hierbij aan de voorbereidingen van een restaurant, workshops begeleiding bieden.

 

Een initiatief met geen ijdelheid meer, maar waar samen wordt gekomen en waar muziek kan worden gemaakt.

Dus niet meer van: Kijk mij eens lekker gehandicapt zijn!

Hier dus een funcionere i een gestuctureerde organisatie die geleid wordt door NIET gehandicapten voor mensen met een beperking.

De organsiatie BEP komt dus ook van het volkse BEPPEN

Wat wij voor willen staan:

Een samengaan in 4 verhaalelementen die als leidraad bestaan om vanuit te vertrekken:

  1. VERMAAK
  2. HERKENNING
  3. DROOM
  4. SENSATIE

voorwaarden:

  • veiligheid
  • geborgenheid
  • vertrouwen
  • duurzame voorbeelden
  • enthousiastme

 

B4 MY PRICE een cultureel samenwerkingproject

Naar aanleiding van 20 prijzen die ik kortgeleden bedacht, wil ik jullie kennis laten maken met een zeer bijzonder project.

Vanuit diverse trainingen en cursussen is dit project geboren. Het idee ontstond toen ik niet lang geleden naar 2 jaarbeursen in Utrecht ging en geen businesscards meer had. Ik besloot toen om zelf de business cards te gaan stempelen en in mijn treinreis van Rijswijk naar Utrecht bedacht ik me om deze in totaal 19 businesscards een persoonlijk tintje te gaan geven en ze te gaan nummeren.

Dit bracht me tot het idee om er een soort van lotterij te gaan maken. Ik dacht hierbij aan het gegeven van Postcodeloterij, staatsloterij of vriendenloterij waar mij dus uit bleek dat hier een hele grote handel kan bestaan. Mensen willen vaak prijzen ontvangen en voelen de gok als een leuk verzetje van het maken op een kans met waarde. Dat deze prijzen bijna nooit bij de desbetreffende gokkers in handen zal komen is maar al te waar en daarom is er momenteel een strategie ontstaan om veel meer mensen een soort van prijzenlokkertjes te gaan bieden. Toch is dit dus allemaal zeer efficient in een grotere manier om veel geld te gaan genereren bij mensen die missschien zelfs weinig tot geen geld zullen hebben. Juist dan is de goklust natuurlijk op zijn grootst en het meest sterk aanwezig.

 

Toen ik terug reed van Utrecht naar Rijswijk bedacht ik me om voor alle 19 nummers een prijs te gaan bedenken en zo kwam ik dus tot het bedenken van 19 prijzen die ik zal kunnen weggeven. In de week erna kwam ik op een zogeheten bitterballenborrel in het Hiltonhotel van Den Haag. Hiervoor wilde ik opnieuw alternatieve kaartjes gaan bedenken en nam de inmiddeks deels uitgewerke prijzen met me mee. Het zijn stuk voor stuk diensten die ik leuk vind om uit te voeren en die voor mij een werkelijke overtuigde gift kunnen gaan inhouden.

Uiteraard is het de bedoeling om uiteindelijk mensen met mijn werkmethode kennis te laten maken in de hoop dat ze enthousiast kunnen worden. Dit lukt me nog niet heel erg goed en ik heb tot nu toe nog geen enkele reactie binnen gekregen.

Toch houden al deze projecten een persoonlijke samenwerking in die dus zeer uniek zullen zijn en bij participatie vrijwel zeker een bron van inkomsten in zouden kunnen gaan houden. Het enige dat er voor nodig zal zijn is een portie lef om met mij te zulllen gaan samenwerken. Maar dus niet komen om mij een gunst te willen gaan verlenen, maar te gaan komen omdat je werkelijk serieus wilt gaan samenwerken.

ik zit dus niet te wachten op zogenaamd helpende mensen die niet eeb spannend avontuur met mij willen aangaan.

 

HOE WERKT HET DUS:

  • Je kiest 1 van de 20 prijzen uit en je gaat dit samen met mij orgniseren
  • we maken alle onderwerpen tot een cultureer evenement

BELANGRIJK:

INSTEEK VOOR BUSINESSCARD-GAME

- nooit of te nimmer mag de hoofdmoot zijn om geld te genereren/

_ altijd voorrang: aandacht geven aan kunst en cultuur