Educatie

Hans

Samenwerkingsproject verschillende kunsten

Hans organiseert voor

  • een kunstenaar,
  • een danser,
  • een muzikant en
  • een toneelspeler

 

Een week samen met 3 andere specialisten in een huis.

Mensen denken in de afzonderlijke kunsten voornamelijk aan eigen belangen en willen hier ook niet gauw van afwijken omdat dit aan hun tijd hen ontbreekt.

Maar wat gaat er gebeuren wanneer je samenkomt met andere mensen die allemaal op een verschillend terrein van de kunst samen zijn?

Heb je durf en zin in dit experiment, laat dan van je horen en neem contact met me op.

Er is een kleine toelatingscommissie, wanneer je hier voor in aanmerking wilt komen.

Er is een programma met opdrachten aanwezig.

Voel je hier iets voor?

Geef je dan op voor een week lang “kamperen” in een eenvoudig verblijf waar je met zijn vieren zult verblijven.

Het programma gaat in op de verschillende kunstenaars, maar geef je snel op want de plaatsen slechts beperkt zijn.

Niet iedereen komt hier voor in aanmerking. Je moet kunnen overtuigen en er voor gemotiveerd zijn en  buiten het feit dat je een grote passie voor je vak meedraagt, ook open zult staan voor de andere “gereedschappen”.

Deelname aan een week lang samenwerken is 200 euro incl. overnachting en excl.

Als proef, gaan we over een maand al van start en de weken zullen duren tot aan medio april.

Je gaat dus een 1 week lang met 3 andere specialisten optrekken.

 

De keuze mogelijkheid

Sinds mensenheugenis bestaat er de keuzemogelijkheid en dient men met een vrije wil te gaan kiezen van welke kant men uit gaat.

Ga ik goed en ga ik fout.

Ga ik links en ga ik rechts

Ga ik luisteren of ga ik niet luisteren

Ga ik geloven of ga ik niet geloven

 

kortom door het verkrijgen van DE VRIJE WIL moeten wij kiezen of we dat nou leuk vinden of niet.

 

al vanaf de geboorte

zodra de mens te wereld kwam moest hij kiezen en begon veelal als eerste met een goed potje te janken, waarop ouders dan vaak konden gaan concluderen: Hoi, het leeft want het huilt, laten we het gaan vieren.

Ik ken dit grote geluksgevoel uit eigen ervaring omdat ik me de gelukkig vader mag noemen die 2 kinderen, mijn zoon Nando en mijn dochter Babette mocht aangeven bij de burgelijke stand. Nando op 10 augustus 1998 in Amsterdam en Babette op 11 april 2002 in de Haagse florensen stad Zoetermeer.

GEBOORTEVIERING

En zoals we de traditie getrouw waren in Holland, vieren we dat altijd met roze of blauwe muisjes. En wanneer er koningskindjes geboren werden was dit nog steeds in Nederland destijds de traditie dat alle kinderen op alle scholen beschuit met roze of blauwe  muisjes kregen. En geen gewone muisjes. Nee, in Nederland moesten dat de muisjes van de Ruyter zijn. Van die harde ronde snoepjes die je dan op een beschuit met echte boter at. Want voor zo'n speciale gelegenheid wilde je in Nederland toch vaak wel echte boter gaan gebruiken, want de geboorte was maar eenmalig en nooit komt het moment van de geboorte meer terug. Het is een zeer uitzonderlijke gebeurtenis, evenals het gaan naar het gemeentehuis om je eigen kind aan te geven bij de burgelijke stand en het rondsturen van het heugelijke feit met een zelfgemaakt of geschreven geboortekaartje.

RECHT VAN DE VADER IN NEDERLAND

Maar dat de keuze om voor je eigen kind te mogen zorgen in Nederland altijd gewaarborgt is, is in Nederland helaas voor vaders niet het geval. Vaders groepeerden zich vaak masaal in de rijke Europese steden, om hier tegen in opstand te komen. Beklommen als grote helden " superman"  of " badman" grote hoge gebouwen, om maar aan aandacht te komen. Nee, Nederland mag dat een welvarend land lijken, wat werkelijke mensenrechten voor zowel bepaalde mannen en vrouwen, is het nog steeds een ontwikkelingsland zoals ik aan de lijfe heb mogen ervaren.

Ja, een gevecht om mijn kinderen te mogen zien heb ik misschien wel veel te lang willen strijden en ik zie me nog gesamelijk met de directeur van de Haagse Raad voor de Kinderbescherming zitten bij een rechtbank in de havenstad Rotterdam. Het was overigens helemaal niet een onaardige man die directeur en hij kende mij natuurlijk al van een eerdere aanklacht die gevolgen had gehad dat hij zijn raadslid  Hans Geleynsen alszijnde een goed raadslid moeten ontslaan in onze zaak. Toen hij zelf vader werd, heeft hij de hele stad Den Haag zelfs maar willen verlaten. Stel je toch eens voor dat Hans Geleynsen hetzelfde kon overkomen als mij had kunnen overkomen? En hij zocht toen maar zijn toevlucht in een noordelijke stad die mij niet onbekend was. Nee, deze Hans Geleynsen had als raadslid van de Raad voor de Kinderbescherming zeer grote fouten kunnen maken. En ik vermoed dat dit is gekomen doordat hij te veel in had willen gaan op de werkelijke charmes van een vrouw die natuurlijk ook een zeer geloofwaardig actrice voor haar beroep had gekozen. Hij had zich onze situatie helaas niet in kunnen leven en ik kan me nog herinneren hoe hij me voortdurend wilde zeggen: " Ja meneer de Groot, ik zie dat u veel onrecht wordt aangedaan!" maar voordat hij het wist, had hij zich geheel in laten pakken door een aantrekkelijke vrouw. Helaas moet ik opmerken dat dit het zeer zwakke punt van vele mannen is. ik kan me nog herinneren hoe eens 2 advocaten een bijeenkomst wilden organiseren omdat ze het toneelspel van mijn ex-vrouw graag in een prive-optreden wilden aanshouwen en zich daar dan nog voor durften te laten betalen ook. Achteraf had ik nog graag even met de pet willen rondgaan om hun een bijdrage voor het optreden te vragen. Die aardige meneer Paardekoper en zijn vriend collega meneer Perquin die mij had willen mededelen dat zijn vrouw nog zo'n leuke poppencursus bij mijn schoonmoeder had gevolgd. Toen ik vond dat ik die beste meneer Perquin moest ontslaan, versprak hij zich door de raad voor de kinderbescherming te laten weten dat hij niet langer meer de zaak voor mijn ex-schoonvader kon verdedigen. (dit had ik toen dus altijd al vermoed)

KEUZE EN AFKOMST

Dat dergelijke beroepen in de praktijk zeer misbruikt worden is natuurlijk begrijpelijk, maar in mijn geval niet erg leuk en zelfs zeer pijnlijk. Waarom was ik dan ook met een actrice getrouwd had ik me afgevraagd. Zou dat soms te maken kunnen hebben met de opa van mijn vaders kant?

Deze opa was nooit officieeel acteur geweest, maar kende het vermaak doordat hij op jonge leeftijd eens een vreselijk saai baantje had gekregen op de meubelboulevard.

Hij moest meubels verkopen en daar vond hij echt geen reet aan. En zo bleek hij door zijn creativiteit een verhalenverteller te kunnen worden. Wanner hij het woord tot zich nam, kreeg hij in de gaten hoe hij mensen kon doen laten geloven van wat hij maar wilde en bleek dit zich te hebben eigen gemaakt op een uiterst charmante wijze. Mijn oma vertelde mij eens hoe zij door opa het hof werd gemaakt en dat was omdat hij als rijkeluis jongetje rond kon rijden in een van de allereerste auto's die er werden gemaakt. Wanneer je rijk bent en ook nog een beetje leert te acteren, kan je andere mensen heel charmant om de tuin leiden. Ook dit is natuurlijk een heel erg oud gegeven en hieruit is dan ook wel het beroep van toneelspeler geboren. Acteren zal in deze betekenis dus hetzelfde kunnen gaan inhouden als " te doen alsof"  of gewoon keihard liegen!!!

Door het vak " toneelspeler"  is de betekenis van het woord ook zeker veranderd. In het allereerste woordenboekje dat wij op de lagere school kregen kan ik me nog de eenvoudige betekenis herinneren van het woorde toneelspeler.

toneelspeler = leerling tot vermaak

Nu kunnen we hier niet meer mee voldoen en krijgen we de volgende betekenis, klik op: toneelspeler+acteur

Later krijgt het kind nog heel vaak te maken met verdriet en wordt het soms bewust door ouders pijn aangedaan omdat men geleerd heeft dat dit goed voor het kind is.

KINDERVERDRIET

Natuurlijk willen ouders later vaak liever niet dat hun kind gaat huilen, maar met heeft er volkomen vertrouwen in dat somige ingrepen natuurlijk een bittere noodzaak zullen zijn voor ieder kind.

Mijn schoonmoeder Lily Fulgueras werkte bij een soort van consitatieburea in de stad Dipolog City en daardoor was het mij mogelijk om hier dit zeer uitzonderlijke proces te kunnen filmen. Het werd een film die ik WATER heb willen noemen. Het filmpje is als documentaire een waar document voor mij geworden. Het bevat beelden waarin ik  mijn schoonmoeder Lien Fulgueras en mijn schoonvader Fulgueras beiden filmde in het beroep dat ze uitoefenden. Mijn schoonvader was vrachtwagenchauffeur bij Dalman Hollowblock en reed in een zeer indrukwekkende vrachtwagen dikwijls naar de rivier om rivierzand op te halen. Ik laat in het filmpje zien hoe het rivierzand uit de rivier wordt geschept. Wanneer Nederlanders beroemd wereldwijd beroemd zullen zijn om hun baggerschepen, zo is dat in het derde wereldland " de Filippijnen"  nog steeds een gemis. Of een gemis?  Als jongensdroom kende ik zelf het zeer grote genot om op een zelf gemaakt vlot, rond te dobberen en vond ik het werkelijk heerlijk om vele uren achter elkaar in het water te verblijven. Een beroep van de mens die dit werkelijk mag doen, dus mijn jongensdroom, zie ik hier bestaan als een belangrijk vak. Ik film het en moet automatish terug denken aan mijn jongensdroom. Mijn schoonmoeder werkte in die tijd dus bij een consitatiebureau, een plaats waar veel vrouwen een belangrijke functie hadden om de kinderen in te gaan enten tegen mogelijke ziektes. Langer te kunnen leven, wordt vooruitgang genoemd, al zijn er bepaalde landen op de wereld die het hier helaas niet echt mee eens zijn.

GEHANDICAPT ALS KEUZE

Een paar jaar geleden sprak ik eens een vrouw in Don Bosco te Rijswijk-Nederland en die vertelde me het verhaal over een vrijwilige dokter/verpleegster die werkzaam was in India. Ze wilde mensen helpen met medicijnen om hun leven zo langer te kunnen laten voortduren. En toen zij als particulier welzijnswerker dit wilde verwezijken, werd zij vreemdgenoeg tegen gewerkt door de regering in India. Deze regering beredeneerde dat wanneer mensen langer zouden kunnen blijven leven, zij ook gevoed moesten worden en dat kostte de staat alleen maar geld. Wat had je dan aan zo'n Nederlandse dokter, die het leven van mensen wilde rekken?

Van een vriend die in India af wilde reizen, kreeg ik het verslag te horen dat mensen in India zichzelf zelfs vaak iets heel ergs aan wilde gaan doen, om maar een manier te vinden om aan geld te kunnen komen. Zonder een handicap bleek het moeilijker om aan een inkomen te komen. Mensen hakten daartoe dan maar zelfs armen of benen af of deden gewoon alsof om aan dat hele kleine beetje inkomen te kunnen komen. Kon men " werken"  dan kon men overleven en hoefde men niet te verhongeren. En voor deze zeer belangrijke keuze staan mensen dus in hun leven.

 

Toneelspeler+acteur

toneelspeler

  1. toneelspeler
    de toneelspeler zelfst.naamw. (m.) Uitspraak:   [to'nelspelər] Verbuigingen:   toneelspeler|s (meerv.) de toneel|speelster zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [to'nelspel|stər] Verbuigingen:   toneelspeelster|s (meerv.) iemand die als beroep of als ho...
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/toneelspeler
    Synoniemen
    acteur actrice artiest speler tonelist uitvoer vertoner
    3 definities op Encyclo1) acteur, komediant aansteller...
    2) [zelfstandig naamwoord]• iemand die een rol speelt op een toneel vb:deze toneelspeler heeft de hoofdrol in het stuk...
    3) 1) Acteur 2) Actrice 3) Artiest 4) Beroep 5) Beroep, ambt of functie 6) Kamerspeler 7) Komediant 8) Marqué 9) Persoonsb...


  2. toneelspeler
    acteur, komediant aansteller
    Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/toneelspeler


  3. toneelspeler
    [zelfstandig naamwoord]• iemand die een rol speelt op een toneel
    vb:deze toneelspeler heeft de hoofdrol in het stuk
    synoniem: acteur
    zelfstandig naamwoord: to-neel-spe-ler
    de toneelspeler
    de toneelspelers
    het toneelspelertje

    Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_T/W4719.HTM


  4. TONEELSPELER
    1) Acteur 2) Artiest 3) Actrice 4) Beroep 5) Beroep, ambt of functie 6) Kamerspeler 7) Komediant 8) Marqué 9) Persoonsbenaming 10) Speler 11) Tonelist 12) Uitvoer 13) Vertoner
    Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/TONEELSPELER/1

 acteur

  1. acteur
    de acteur zelfst.naamw. (m.) Uitspraak:   [ɑkˈtør] Verbuigingen:   -s (meerv.) de actrice zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [ɑkˈtrisə] Verbuigingen:   -s (meerv.) iemand die als beroep toneelspeelt ...
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/acteur

  2.  
    acteur
    • [beroep] persoon die een personage uitbeeldt in een verhaal of rollenspel.
    Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/acteur

  3.  
    acteur
    Toneelspeler of vertolker van een der personages uit een toneelspel-1. Bij overdracht wordt de term acteur gebruikt in de verteltheorie voor een instantie die in een verhalende tekst een handeling ver
    Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/

  4.  
    Acteur
    (Fr. 13e eeuw) toneelspeler.
    Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10435

  5.  
    Acteur
    Let op: Spelling van 1858 tooneelist, iemand die op het tooneel speelt. Actrice, tooneelspeelster
    Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608

  6.  
    acteur
    [zelfstandig naamwoord]• iemand die een rol speelt op een toneel
    vb:deze bekende acteur speelde al in vijftig toneelstukken
    synoniem: toneelspeler
    zelfstandig naamwoord: ac-teur
    de acteur
    de acteurs
    het acteurtje

    Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_A/W4718.HTM

  7.  
    acteur
    filmspeler, toneelspeler, uitbeelder komediant
    Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/acteur

  8.  
    ACTEUR
    1) Actrice 2) Artiest 3) Amateurtoneelspeler 4) Beroep 5) Beroep, ambt of functie 6) Beroepen en ambten 7) Die man doet maar alsof (crypt.) 8) Figurant 9) Filmprijs 10) Filmberoemdheid 11) Filmmedewerker 12) Filmspeler 13) Filmster 14) Is aan de rol 15) Komediant 16) Persoonsbenaming 17) Speler 18) Sujet 19) Toneelkunstenaar 20) Toneelspeler 21) To
    Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ACTEUR/1

  9.  
    acteur
    iemand die acteert, voor zijn beroep of uit liefhebberij; toneelspeler
    Gevonden op http://anw.inl.nl/article/acteur

  10.  
    Acteur
    Een acteur (m./v.) of actrice (v.) is iemand die een personage uitbeeldt in een verhaal of rollenspel. Een acteur kan zijn werk doen in een theatervoorstelling of in een film, op televisie, als trainingsacteur tijdens een communicatietraining en hij kan zijn stem lenen aan tekenfilmfiguren en reclameboodschappen. Moderne acteurs kunnen ook een per
    Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Acteur

Theatergeschiedenis

Theatergeschiedenis is de beschrijving van het ontstaan en de ontwikkeling van theater.

Dit artikel behandelt voornamelijk de geschiedenis van het theater van "Het westen" (en dan speciaal Europa).

Inhoud

  • 1 De oorsprong
  • 2 Oude Grieken
  • 3 Boeken en tijdschriften over Theatergeschiedenis
  • 4 Verwante onderwerpen

De oorsprong

In de religieuze riten van de vroegste samenlevingen liggen de wortels van het theater. Theater als verzamelnaam voor het verbeelden van goden, handelingen uit het dagelijks leven door muziek en dans is één van de vroegste kunstvormen van de mensheid. Door de hele geschiedenis kan men sporen vinden van liederen en dansen ter ere van een god of meerdere goden. Priesters en gelovigen vertolkten geboorte, dood, verrijzenis, hulp van goden bij jacht, straf door hongersnood, enzovoort. Theater heeft zich in de loop van de tijd erg ontwikkeld. Rond 1970 hebben er grote verschuivingen plaatsgevonden: van het dramatisch theater waarin de tekst dominant was, naar het postdramatisch theater, waarbij de andere elementen van het theater niet langer ondergeschikt waren aan de tekst. Het lichaam van de acteur kreeg bijvoorbeeld een belangrijkere rol.      Modern theater is te beschrijven als een levende voorstelling voor publiek, waarbij over het algemeen een of meerdere acteurs (of poppen) binnen een vastgestelde ruimte (vaak een theaterzaal) binnen een vastgestelde tijd voor een of (meestal) meerdere toeschouwers een meer of minder vastgestelde routine wordt geschouwd.

Oude Grieken

Het theater in het oude Griekenland wordt gezien als het begin en de basis van de westerse theatergeschiedenis. In het oude Griekenland was theater één van de belangrijke zaken in het dagelijks leven. Vanaf circa 500 v.Chr. werden in Athene toneelwedstrijden gehouden. Deze maakten onverbrekelijk deel uit van de Grote Dionysia. Alle deelnemende dichters moesten vooraf een serie van vier stukken (tetralogie) indienen: een trilogie van tragedies, gevolgd door een saterspel. De voorstellingen duurden meerdere uren en werden in het daglicht gehouden. Enkel een klein aantal van de toneelteksten uit het oude Griekenland is bewaard gebleven. Toneelschrijvers Aischylos, Sophokles, Euripides en Aristophanes werden door critici van latere tijden en historici als meest invloedrijk beschouwd. De tragedies hadden meestal niet meer dan drie, mannelijke, spelers die de verschillende rollen speelden met behulp van maskers. Op het toneel bevond zich het grootste deel van de tijd ook een koor welke in unisono sprak of zong. Voor zover bekend werden de stukken slechts eenmaal gespeeld, tijdens het festival. De maskers die werden gedragen waren groot en kleurrijk en men droeg zware kledij en schoeisel met dikke zolen. Dit deed de acteurs groter lijken, zodat de toeschouwers achterin het theater hen beter konden zien.

Boeken en tijdschriften over Theatergeschiedenis

  • Theatertijdschrift TM (theatermaker); TM is een tienmaal per jaar verschijnend tijdschrift over de scenische podiumkunsten. Het tijdschrift is een mix van kroniek en kritiek op het gebied van toneel, jeugdtheater, opera en muziektheater, dans en mime.

Verwante onderwerpen

  • Kunstgeschiedenis

(All the ideas are original founded by my own and practice in primary education)

Educatie

Geachte lezer 

Mijn naam is Hans de Groot en ik ben oprichter van de stichting Bando, een stichting die een samenwerkingsverband wil bevorderen via 4 verschillende vormen van kunst. Wij willen ons hiermee richten op primair onderwijs. Uitdrukken doen we feitelijk maar voor een heel klein gedeelte door woorden.  Lichaamstaal (beeld en beweging) is daarbij het meest belangrijke onderdeel, maar ook de klank is zelfs nog van groter belang dan het woord. Dit wil ik in de praktijk laten toepassen. Ik werk met voorbeeldverhalen waar 4 verschillende onderdelen in zitten. Hiermee kan gezorgd worden dat een verhaal werkelijk boeiend gaat worden. Ik ben op zoek om dit ideeëngoed met andere instellingen te gaan delen om het vervolgens te gaan verspreiden door het hele land. ( Alle ideeën zijn door mijzelf bedacht en in de praktijk getoetst binnen het basisonderwijs )

 

Education


Dear reader


My name is Hans de Groot and I am the founder of the Bando Foundation, a foundation that aims to promote a partnership through four different forms of art. We want to focus to primary education.
Expressing we do in fact only a very small portion through words.
Body (image and movement) is therefore the most important part, but even the sound is more important than the word.
This I want to apply in practice.
I work with sample stories of four different parts. This can be ensured that a story is going to be really fascinating
I'm looking to go to share then go and spread throughout the country. 
This ideas with other institutions

 

Dagindeling

 

Werkproject in Rijswijk of op nader te omschrijven locatie

Wat moet jij je er bij voor gaan stellen? Je komt hier samen met een kunstenaar, een danser, een muzikant en een toneelspeler en je gaat een week lang met elkaar aan de gang en werkt aan verschillende onderwerpen met elkaar. Iedere dag is er een presentatie waar je aan deel zult nemen en die voortkomt uit een aantal opdrachten en om uit te voeren.

Opdracht dag 1: Je verplaatst je in een badplaats en je hebt er helemaal geen zin in, maar opeens zijn er mensen die je er ontmoet en je vragen om met jou een spel te gaan doen. Jij bent dus de regisseur en je kunt gaan bedenken van wat er gaat gebeuren

Alles dat er georganiseerd kan gaan worden:

1.      Een romantisch etentje

2.      Je wordt filmster en je mag de hoofdrol gaan spelen

3.      Er is een ongeluk gebeurd met je hond, hij ligt op sterven en je bedenkt er iets voor

4.      Je gaat een met zijn vieren samenwerken aan een kleine voorstelling

5.      Je verzorgd een optreden in een bejaardentehuis in de buurt

6.      Je gaat iets bedenken voor een school

7.      Je gaat een activiteit bedenken voor de overblijf

8.      Je gaat een spel uitvoeren in de stationshal

9.      Je doet iets met portretten

10.     Je organiseert een feest voor alleenstaande mannen

11.     Je organiseert een feest voor alleenstaande vrouwen

12.     Je organiseert een feest voor overblijfkinderen

13.     Communicatie via toneel

14.     Communicatie via muziek

15.     Communicatie via dans

16.     Communicatie via beelden

Keuze opdrachten:

1.      Schrijf een droombeeld waar 4 kunstenaars in voorkomen

2.      Schijf een optreden waarin 4 kunstenaars voorgesteld worden

3.      Schrijf een afwisselend programma voor een toneelscène

4.      Schrijf een afwisselend programma voor een kinderprogramma

5.      Schrijf een afwisselend programma voor een soap

6.      Schrijf een afwisselend programma voor een bingo

7.      Schrijf een afwisselend programma voor een karaoke wedstrijd

8.      Schrijf een afwisselend programma voor mensen die telefoneren

9.      Schrijf een afwisselend programma voor mensen die chatten

10.    Schrijf een afwisselend programma voor twitteraars

11.    Schrijf een afwisselend programma voor een ontwakings tafereel

12.    Schrijf een afwisselend programma voor een verliefdheids ritueel

13.    Schrijf een afwisselend programma voor Molukkers

14.    Schrijf een afwisselend programma voor Filippijnen

15.    Schrijf een afwisselden stuk over angstige mensen

16.    Schrijf een afwisselend stuk over de bezetting

Als kunstenaar kijk ik en registreer ik van wat er in mij op komt:

1.      Ik zou als kunstenaar mensen model willen laten staan

2.      Ik zou als kunstenaar mensen laten spelen van waar ze goed in zijn

3.      Ik zou als kunstenaar mensen zichzelf willen laten presenteren van hun droom

4.      Ik zou als kunstenaar mensen een spel willen laten spelen

Als danser kijk ik en regisseer ik:

1.      Ik zou een langzame opzwepende dans willen dansen waar iedereen aan mee doet

2.      Ik zal willen laten zien waar ik aan denk en mij extreem hierin willen gaan uitbeelden

3.      Ik zou op muziek andere mensen soms aan wille raken

4.      Ik zou een levend spel willen gaan spelen en dit extreem uit gaan beelden

Als muzikant treed ik op en:

1.      Ik zou iedereen een instrument willen geven en samen een muziekervaring laten doorstaan

2.      Ik zou iedereen willen laten kijken naar een danseres die op mijn muziek zal dansen

3.      Ik zou uit gaan drukken van wat ik niet kan zeggen en hier een act van maken

4.      Ik zou een ritme willen slaan van een klok die tikt en die af en toe een variatie laat horen

Als toneelspeler speel ik en stel ik voor:

1.      Ik zou een keizer willen spelen die iedereen voor zich laat vliegen

2.      Ik zou een sullige bediende spelen die hopeloos iedereen wil helpen

3.      Ik zou Don Quichotte zijn die vol vertrouwen een grote rode draak wil gaan verslaan

4.      Ik zou een hond spelen die aan het treuren is omdat hij zich alleen voelt

Er zijn genoeg activiteiten om uit te gaan voeren. Hierbij even wat aantekeningen voor het verloop van een goede week:

  • Er moet gekookt worden
  • Er moet huishouding gedaan worden
  • Er moet gegeten worden
  • Er moet ontspanning plaatsvinden
  • Er moet werkelijk geslapen worden
  • Men moet met elkaar samenleven en vaste tijden hanteren
  • Er moet een goede discipline heersen
  • Er moet zorgvuldig met elkaar omgesprongen worden
  • Er moet tijd en plaats zijn om dingen voor jezelf te gaan doen
  • Er moet rust en ontspanning plaats kunnen vinden

 

Hoe ziet een week er dan uit?

Er wordt op tijd opgestaan max-08 00 uur

Wanneer men opstaat, gaat men naar de gezamenlijke oefenruimte, zet men er koffie en thee, verzorgt men ontbijt en begint men met het ritueel ontbijt. Men heeft een programma door de hele week met elkaar en verzorgt elkaar dus ook.

Er moet op toe gezien worden dat er geen onderlinge te intieme relaties gaan ontstaan omdat deze splitsing zal veroorzaken. Na de week is men natuurlijk volkomen vrij. Maar tijdens de week dient men zich aan deze regels te gaan houden.

De tuin en balkon zijn om te kunnen roken. Er worden vaste pauzes in gericht om te kunnen komen in een regelmaat

Bij geval van uitval zal de desbetreffende door de anderen verzorgd moeten worden op gepaste wijze. Gaat men aan de gang om in te schrijven. Men begint de dag met een soort van gebed en uit dankbaarheid om werkelijk samen te kunnen zijn mensen willen elkaar.

Voorbeeld van de indeling op een van de dagen:

1.     Tussen 7 en 8 douchen-wassen en opstaan Max/ 15 min per persoon

2.     Tussen 8 en 9 ontbijt en voorbereiding voor de eerste samenkomst

3.     Tussen 9 en 10 de morgenwacht van het ontwaken / een rustig opstart spel met relaxte oefeningen en opwarming

4.     Tussen 10 en 10 15 eerste sessie werken aan een opdracht individueel 

5.     Tussen 10 15 en 10 45 korte presentaties van de verschillende deelnemers over mogelijke verkenningsgedachtes

6.     Tussen 10 45 en 11 15 koffiebreak

7.     Tussen 11 15 en 11 45 uitwerking van gedachtes die men de middag wil gaan lanceren

8.     Tussen 11 45 en 12 00 kleine rondvraag en presentatie van verschillende deelnemers

9.     Tussen 12 00 en 13 00 tijd voor de lunch

10.  Tussen 13 00 en 14 00 start met keuzeopdrachten - eerst individueel en later gezamenlijk

11.  Tussen 14 00 en 14 30 planning van een optreden aan het eind van de middag of in de avond

12.  Tussen 14 30 en 15 00 thee / koffie break

13.  Tussen 15 00 en 16 00 oefening van uitvoering

14.  Tussen 1600 en 17 00 verfijning van de opdrachten met elkaar

15.  Tussen 1700 en 18 00 vrij / relax / boodschappen doen / koken tafel verzorgen

16.  Tussen 18 00 en 18 30 opruimen / koffie/thee / toetje

17.  Tussen 18 30 en 19 30 vervolg programma voorstelling expositie samenwerking

18.  Tussen 19 30 en 20 00 tussentijd voor aanvang van 20 00 waarop er presentatie gaan volgen.

19.  Tussen 20 00 en 21 30 presentatie

20.  Tussen 21 30 en 22 00 evaluatie en afsluiting van de dag

21.  Tussen 22 00 en 23 00 afsluiting van de dag

(All the ideas are original founded by my own and practice in primary education)

Educatie

Geachte lezer 

Mijn naam is Hans de Groot en ik ben oprichter van de stichting Bando, een stichting die een samenwerkingsverband wil bevorderen via 4 verschillende vormen van kunst. Wij willen ons hiermee richten op primair onderwijs. Uitdrukken doen we feitelijk maar voor een heel klein gedeelte door woorden.  Lichaamstaal (beeld en beweging) is daarbij het meest belangrijke onderdeel, maar ook de klank is zelfs nog van groter belang dan het woord. Dit wil ik in de praktijk laten toepassen. Ik werk met voorbeeldverhalen waar 4 verschillende onderdelen in zitten. Hiermee kan gezorgd worden dat een verhaal werkelijk boeiend gaat worden. Ik ben op zoek om dit ideeëngoed met andere instellingen te gaan delen om het vervolgens te gaan verspreiden door het hele land. ( Alle ideeën zijn door mijzelf bedacht en in de praktijk getoetst binnen het basisonderwijs )

 

Education


Dear reader


My name is Hans de Groot and I am the founder of the Bando Foundation, a foundation that aims to promote a partnership through four different forms of art. We want to focus to primary education.
Expressing we do in fact only a very small portion through words.
Body (image and movement) is therefore the most important part, but even the sound is more important than the word.
This I want to apply in practice.
I work with sample stories of four different parts. This can be ensured that a story is going to be really fascinating
I'm looking to go to share then go and spread throughout the country. 
This ideas with other institutions